Spagetti dyniowe

z pieczarkami, serem kozim i pietruszką

 

A teraz czas na prawdziwą gwiazdę – pochodzi z Ameryki, choć wychodowała się w Japonii. Najmodniejsza, ze swoim brakiem glutenu, niską zawartością kalorii i β-karotenową opalenizną. Dietetyczna, a jednak zastępuje prawdziwy makaron (Jak ona to robi?!).

Posiada delikatny, maślany smak i moża by ją jeść nawet bez dodatków . W połączniu z pieczarkami, kozim serem, cebulą i pietruszką tworzy pyszny, pożywny, choć lekki posiłek idealny dla osób na (tak zwanej) diecie. Wiadomo przecież, jak się wtedy tęskni za spagetti! 🙁

Dzieciaki będą miały frajdę z samego patrzenia, jak dynia w magiczny sposób zmienia się pod wpływem temperatury, a do tego będą mogy trochę pokroić, poucierać i posmażyć. Wszystkie zadania, oprócz wyciągnięcia gorącej blaszki z piekarnika, wykonują samodzielnie już 4-latki (pod okiem rodziców, oczywiście, bo maluchom różne rzeczy do głowy wpadają).

 

CO KUPIĆ

 

1 dynię makaronową

100 g twarożku z mleka koziego (lub wegańskiego sera)

1 cebulę

pęczek pietruszki

150 g pieczarek (najlepiej brązowych)

olej rafinowany (np. rzepakowy, kokosowy)

 

CO DALEJ

 

    1. Ustaw temperaturę w piekarniku na 180o.
    2. Dynię przekrój na pół wzdłóż dłuższej krawędzi. Posmaruj wydrążone wnętrze niewielka ilością oleju i połóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Wstaw do piekarnika na ok. 40 minut.
    3. Obierz pieczarki i pokrój je wraz z nóżkami na ćwiartki (lub ósemki jeśli są duże). Rozgrzej odrobinę oleju na patelni i wrzuć część pieczarek tak, aby tworzyły jedną warstwe i nie tłoczyły się za bardzo. Pozwól im się smażyć, aż zbrązowieją – zamieszaj je dosłownie 2-3 razy. Odsącz tłuszcz kładąc grzyby na ręczniku papierowym, a następnie posól.
    4. Pokrój cebulę w cienkie piórka i podsmaż na małym ogniu przez ok. 15 minut. Dolej do niej trochę wody (ok. 2 łyżki) i duś pod przykryciem do miękkości. Jeżeli zależy Ci na ograniczeniu ilości tłuszczu możesz zupełnie ominąć smażenie i od razu przejść do podgotowania cebulki.
    5. Pokrój drobno pietruszkę i połącz ją z cebulą i serem kozim. Uformuj kulki wielkości orzecha włoskiego.
    6. Wyjmij dynię z piekarnika i wydrąż miąższ widelcem. Połącz go z pieczarkami, dodaj soli i pieprzu do smaku.
    7. Połącz masę dyniową z nadzieniem serowym na laterzu i zajadaj!

CO DO TEGO

 

Sok pomidorowy rewelacyjnie dopełnia smak potrawy.

Zamiast pieruszki można również użyć rukoli, czy innych ziół.

 

ZADANIA DLA DZIECI

 

CO Z TEGO

 

Dynia – zawiera dużo witaminy A (działa na wzrok, układ immunologiczny i kondycję skóry), jest niskokaloryczna i łatwostrawna, a dzięki błonnikowi wspomaga trawienie.

Pieczarki – bogate w składniki mineralne, min. selen (działający antyoksydacyjnie) oraz potas (odpowiedzialny za gospodarkę wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową organizmu), zawierają większość aminokwasów egzogennych.

Ser kozi – składa się z dużej ilości pełnowartościowego białka, zawiera cynk, kwas foliowy i witaminy z grupy B, a także mikroelementy – wapń, fosfor, potas.

Pietruszka – zawiera dużo witaminy C (działa antyoksydacyjnie) i mikroelementów – wapń, żelazo, sód oraz oczyszcza organizm z toksyn.

Dodaj komentarz